Motorstell for sørlandsbåden: Hold drivkrafta i toppslag sesong itte sesong!
Enten du har ei lita sjekte med en trofast diesel-tøffer, eller en skjærgårdsjeep med en sprek påhenger, så e’ motoren din beste venn på sjøen (nest itte godt sjømannskap, så klart!). Å gi den litt kjærlighet og oppmerksomhet e’ alfa og omega. Det handle’kje bare om å unngå motorstopp når du minst ane det; det handle om trygghet, økonomi, og ikkje minst – den gode følelsen av å vite at alt e’ på stell under dekk eller bakpå hekken.
Koffer i alle dage e’ motorstell så Gudsjammerlig viktig?
Noen tenke kanskje at “så lenge den starte, så e’ det greit”. Men det e’ litt kortsiktig tenkt, spesielt her på kysten vår. Her e’ noen grunner te koffer du bør vie motoren din litt oppmerksomhet:
- Tryggheten Først: Det siste du vil ha e’ motorstopp når det blåse opp, eller når du manøvrere i ei trang havn full av dyre båder. En velstelt motor e’ en tryggere motor.
- Pålitelighet: Det e’ utrolig kjedelig å vri om nøkkelen eller dra i snora, og så skjer det ingenting – spesielt når solå skinne og heile familien e’ klar for tur. Jevnlig stell gjør motoren mer pålitelig.
- Lengre Levetid: Akkurat som bilen din, så vare motoren i båden mye lenger hvis du passe godt på den. Godt vedlikehold e’ den beste investeringa du kan gjøre i motoren.
- Bedre Økonomi: Å forebygge e’ alltid billigere enn å reparere. Småting som fanges opp tidlig kan spare deg for store og dyre verkstedregninger. En motor som går reint og pent kan også bruke mindre drivstoff.
- Sørlandsk Stolthet: La oss være ærlige – en båd som e’ velholdt fra kjøl te mastetopp (eller te toppen av påhengeren), det e’ noe å være stolt av! Og en motor som starte lett og går som ei klokke, det e’ musikk i en båteiers ører.
Den daglige sjekken før du kaste loss – En god vane!
Før hver eineste tur, uansett kor kort den e’, bør du ta en kjapp sjekkrunde. Det tar bare noen få minutter, men kan spare deg for mye bry.
For påhengsmotorer (de vanligste på mindre sørlandsbåder):
- Se deg Rundt (Visuell Sjekk): Løft av dekselet (hvis det e’ lett) og se itte tegn te lekkasjer – ser du olje eller bensin noe sted der det’kje ska være? Sitte alle slanger og ledninger fast? Sjekk propellen for skader, fiskesnøre eller tauverk.
- Drivstoff: Har du nok på tanken for turen (og litt ekstra)? Sjekk at drivstoffslangen sitte skikkelig på både motor og tank, og at det’kje e’ sprekker eller lekkasjer. Har du en ekstern tank med pumpeblære, gi den noen klem te den blir hard. Sjekk om du har et lite drivstoffilter med vannutskiller – se om det e’ vann i glasskoppen.
- Motorolje (for 4-taktere): Akkurat som på bilen, dra ud peilepinnen, tørk av, stikk den inn igjen, og sjekk nivået. Oljen bør være klar og fin, ikkje grå eller melkeaktig (det kan tyde på vann i oljen!).
- Kjølevann – “Skvettstrålen”: Dette e’ kjempeviktig! Rett itte at du har starta motoren, se itte at det komme en jevn og kraftig stråle med vann ud fra “sladrehullet” på motoren. Dette vise at kjølingå virke. Komme det lite eller ikkje noe vann, stopp motoren med en gang og finn ud koffer!
- Dødmannsknapp: Fest alltid dødmannsknappen (den røde spiralsnora) te deg sjøl, og sjekk at motoren stoppe når du nappe den ud.
For små innenbordsmotorer (typisk diesel i snekka):
- Se og Kjenn (Visuell Sjekk): Åpne motorrommet og se itte lekkasjer (olje, diesel, kjølevæske). Kjenn på reimene te dynamo og vannpumpe – de ska’kje være for slakke (du ska kunne trykke de ned ca. 1 cm). Sjekk slanger for sprekker eller tegn te morkning.
- Motorolje: Sjekk nivået på peilepinnen. Se også på fargen.
- Girkasseolje (om separat): Noen girkasser har egen peilepinne eller nivåplugg.
- Kjølevæske (ferskvannskjølt system): Sjekk nivået i ekspansjonstanken for det lukkede ferskvannssystemet. Dette e’ ofte en blanding av frostvæske og vann.
- Sjøvannsfilter: De fleste innenbordsmotorer har et sjøvannsfilter som sile vannet som brukes te kjøling (enten direkte eller via en varmeveksler). Åpne lokket og sjekk at det e’ fritt for tang, maneter, plastposer og annen rusk og rask. Rens det ved behov.
- Drivstoff: Sjekk nivået på tanken. Se på vannutskilleren på drivstoffilteret – tøm ut eventuelt vann.
Vinterkonservering – Sånn gjør du motoren klar for en lang sørlandsvinter
Når bådsesongen på Sørlandet går mot hell, og båden ska på land, då e’ det på tide med vinterkonservering av motoren. Dette e’ utrolig viktig for å unngå frostskader, rust og korrosjon mens båden ligge i vinterdvale. En skikkelig konservering gjør vårpussen mye enklere!
Påhengsmotor – Enkel guide for “dummies”:
- Ferskvannskjøring: Det viktigste e’ å få vekk alt saltvannet inne i motoren. Dette gjør du ved å kjøre motoren i ferskvann. Du kan enten bruke “motorklokker” som du feste øve vanninntaket på undervannshuset og koble te en hageslange, eller du kan sette undervannshuset ned i ei stor tønne fylt med ferskvann. Kjør motoren i 10-15 minutter på tomgang så den blir god og varm og termostaten åpne seg.
- Tøm Forgasseren (for forgassermotorer): Gammelt drivstoff i forgasseren kan lage trøbbel te våren. Den enkleste måten e’ ofte å koble fra drivstoffslangen mens motoren går på tomgang (i ferskvann), og la den gå heilt tom for bensin og stoppe av seg sjøl.
- Konserveringsolje i Sylindrene: Mens motoren fortsatt går (eller rett før den stoppe når du kjøre den tom), spray konserveringsolje (fogging oil) inn i luftinntaket på forgasseren te motoren begynne å ryke godt og nesten kveles. Eller, skru ud tennpluggene og spray en god dose konserveringsolje direkte inn i hver sylinder. Dra så noen få omdreininger på startsnora (eller kjør starteren et øyeblikk uden at tennplugghettene e’ på) for å fordele oljen. Skru tennpluggene inn igjen, men ikkje for hardt.
- Bytt Girolje: Oljen i undervannshuset (girkassen) bør byttes hver høst. Då ser du også om det har kommet vann i oljen (den blir då grå/melkeaktig), noe som tyde på en lekkasje som må fikses. Tøm ud den gamle oljen og fyll på ny, riktig type girolje nedenfra og opp, for å unngå luftbobler.
- Smør Alle Bevegelige Deler: Bruk en god marinegrease (fett) på alle smørenipler og bevegelige deler på motorbraketten, styringå og tiltsystemet.
- Oppbevaring: Helst ska påhengsmotoren oppbevares stående på et stativ, på et tørt og frostfritt sted.
Innenbords dieselmotor – De viktigste punktene:
- Varmkjøring og Oljeskift: Før du gjør noe annet, kjør motoren god og varm. Varm olje renne lettere ud og tar med seg mer forurensninger. Bytt så motorolje og oljefilter.
- Ferskvannskjøring og Frostsikring: Steng sjøvannsinntaket. Koble fra sjøvannsslangen på sjøvannsfilteret og stikk den ned i ei bøtte. Fyll bøtta med ferskvann og kjør motoren te systemet e’ gjennomskylt. Bytt så te ei bøtte med en blanding av ferskvann og frostvæske (følg blandingsforholdet på frostvæskeflaska for den temperaturen du vil sikre deg mot). Kjør motoren te du ser at den farga frostvæskeblandingen komme ud av eksosen. Då e’ heile sjøvannsdelen av kjølesystemet fylt med frostsikker væske.
- Drivstoffsystemet: Fyll gjerne dieseltanken heilt opp for å unngå kondens. Bytt drivstoffilter(e) og tøm vannutskilleren.
- Kjølevæske (lukket system): Sjekk nivået og frostsikkerheten på kjølevæsken i det lukkede ferskvannssystemet (det som sirkulere inne i selve motoren). Etterfyll med riktig type frostvæske om nødvendig.
- Luftinntak: Noen like å dekke te luftinntaket for å hindre fuktig luft i å komme inn i sylindrene.
- Reimer: Løsne litt på strammingen på reimene for å avlaste lagrene i dynamo og vannpumpe gjennom vinteren. Legg en lapp på motoren så du huske å stramme de igjen te våren!
Vårpussen for motoren – Klar for nye eventyr i skjærgården!
Når vårsolå endelig gløtte fram og det e’ på tide å tenke på sjøsetting, må motoren få litt oppmerksomhet igjen.
Påhengsmotor:
- Tennplugger: Sjekk tennpluggene. Rengjør de eller bytt de hvis de ser slitte ud eller hvis det e’ lenge siden sist.
- Impeller (Viktig!): Impelleren e’ ei lita gummi-stjerna inne i vannpumpa som sørge for kjølevann. Den bør byttes med jevne mellomrom (for eksempel annethvert eller tredjehvert år, sjekk manualen!), eller hvis du e’ usikker på når den sist ble bytta. En ødelagt impeller betyr null kjøling og rask overoppheting!
- Girolje: Sjekk nivået og fargen hvis du’kje bytta om høsten. Fyll på om nødvendig.
- Drivstoff: Fyll på ferskt drivstoff. Hvis du har hatt gammelt drivstoff på tanken øve vinteren, kan det være lurt å vurdere å bytte det ud eller bruke en drivstofftilsetning.
- Generell Sjekk: Se øve alle slanger, ledninger og koblinger. Sjekk at alt ser heilt og fint ud. Smør gjerne propellakselen med marinegrease før du sette på propellen.
Innenbords dieselmotor:
- Olje og Kjølevæske: Sjekk oljenivået på motoren. Sjekk kjølevæskenivået i både det lukkede systemet og sjøvannsfilteret (som nå ska være fylt med frostvæske fra høsten).
- Reimer: Stram reimene som du løsna om høsten. Sjekk de for sprekker.
- ÅPNE SJØVANNSINNTAKET! Dette e’ lett å glemme, men utrolig viktig før du starte motoren!
- Drivstoffsystemet: Hvis du bytta filtre om høsten, kan det hende du må lufte drivstoffsystemet for å få ud luft før motoren vil starte. Se i manualen kossen du gjør dette på din motor.
- Impeller: Som på påhengeren, sjekk impelleren i sjøvannspumpa hvis det e’ lenge siden sist.
- Anoder: Mange innenbordsmotorer har sinkanoder i kjølesystemet for å beskytte mot korrosjon. Disse bør sjekkes og eventuelt byttes årlig.
Noen ekstra sørlandstips for motoren din:
- Riktig Drivstoff og Olje: Bruk alltid den typen drivstoff og olje som motorprodusenten anbefale. Det står i manualen.
- Verktøy og Reservedeler: Ha alltid med deg litt enkelt verktøy (fastnøkler, skrutrekkere, tang), og noen viktige reservedeler som tennplugger (for påhenger), drivstoffilter, kanskje en reserveimpeller og ei reim (for innenbords).
- Lær deg Motoren å Kjenne: Lytt te motoren din. Legg merke te kossen den vanligvis høres ud og oppføre seg. Då vil du fortere legge merke te det hvis noe e’ galt.
- Følg Serviceintervallene: De fleste motorer har anbefalte serviceintervaller for større vedlikehold. Det kan være lurt å følge disse, enten du gjør jobben sjøl eller sette den på verksted.
- Tenk på Miljøet: Unngå søl av olje og drivstoff, både når du fylle og når du mekke. Lever gammel olje og filtre te godkjent mottak.
Oppsummering: En velstelt motor gir trygghet og bådglede på Sørlandet!
Det kan virke som mye å huske på, men mye av dette blir fort en god vane. Jevnlig stell og vedlikehold av motoren e’ den beste garantien du har for mange problemfrie og herlige turer i den vakre skjærgården vår. Det e’ ingenting som slår følelsen av en motor som starte på første forsøk og går som ei klokke, mens du tøffe ud i solskinnet en tidlig morgen.
Så ta deg tid te motoren din – den fortjene det, og du vil få igjen for det i form av trygghet, pålitelighet og masse, masse bådglede her på Sørlandet!