> Kartplotter og ekkolodd > Montering av kartplotter med ekkolodd

Montering av kartplotter med ekkolodd

Kartplotter og ekkolodd i båden: Slik montere du det som en proff (nesten!) på sørlandsvis

En moderne kartplotter med ekkolodd e’ som å ha et ekstra sett med øyne både øve og under vann. Du ser kor du e’, kor du ska, kor dypt det e’, og kanskje te og med kor fisken står! Det e’ en fantastisk hjelp for både tryggheten og bådgleden. Mange velge å få dette montert av proffe, og det e’ ofte et lurt valg hvis du e’ usikker. Men for den som e’ litt nevenyttig og har lyst te å prøve sjøl, så e’ det absolutt mulig. Husk bare: Mål to ganger, bor én gang, og e’ du i tvil, så spør om hjelp!

Før du begynne å borre og koble: Planlegging e’ halve jobben!

God planlegging e’ nøkkelen te en vellykka installasjon. Tenk nøye gjennom disse punktene før du i det heile tatt finne fram drillen:

Velge riktig utstyr for din båd og ditt bruk:

  • Skjermstørrelse: Hvor stor skjerm har du plass te ved førerposisjonen? Den må være lett å lese, men ikkje så stor at den blokkere viktig sikt eller andre instrumenter.
  • GPS-antenne: De fleste nye kartplottere har innebygd GPS-antenne som e’ mer enn god nok for de fleste fritidsbåder. Noen større systemer eller båder med mye overbygg kan trenge en ekstern antenne for bedre mottak.
  • Ekkoloddgiver (Transduser): Dette e’ selve “øyet” som sende lydbølger ned i vannet. Det finnes flere typer:
    • Hekkgiver: Den vanligste for selvmontering på mindre og mellomstore motorbåder. Monteres på akterspeilet (hekken) av båden. Relativt enkel å installere.
    • Innvendig giver: Limes fast på innsiden av skroget. Fungerer bare på båder med enkelt, massivt skrog (ikkje sandwich-skrog). Slipper å borre hull under vannlinja, men kan miste litt følsomhet.
    • Gjennomgående giver: Monteres gjennom et hull i bunnen av båden. Gir ofte best ytelse, men kreve boring under vannlinja og må gjøres 100% riktig for å unngå lekkasjer. Ofte en jobb for de mer erfarne eller proffe.
    I denne guiden vil me hovedsakelig fokusere på montering av hekkgiver, siden det e’ mest aktuelt for DIY-prosjekter.

Finne den perfekte plassen for skjermen (displayet):

  • Sørg for god sikt fra førerposisjon, både når du sidde og når du står.
  • Den bør være innen rekkevidde for betjening, uten at du må strekke deg for mye.
  • Tenk på sollys – unngå plasseringer der skjermen får direkte sollys heile tiå, det kan gjøre den vanskelig å lese (selv om de fleste e’ lyssterke).
  • Sjekk at det e’ nok plass bak skjermen for kabler og tilkoblinger, og for litt luftsirkulasjon så den’kje blir for varm.

Plassering av ekkoloddgiveren (transduseren) – Superviktig for godt resultat!

For en hekkgiver gjelder følgende:

  • Giveren MÅ være i konstant kontakt med “reint” vann når båden e’ i fart, uden forstyrrende luftbobler eller turbulens.
  • Unngå å montere den rett bak propellen, vanninntak, kjøl, steglister, eller andre ting som kan skape turbulens i vannet.
  • De fleste produsenter anbefale å montere hekkgiveren på styrbord (høyre) side av båden. Dette e’ fordi propellen på de fleste singelinstallasjoner rotere med klokka (sett bakfra), og dette kan skape mindre turbulens på styrbord side. Sjekk ka som gjelder for din motor/drev.
  • Den ska monteres så lavt på hekken at den alltid e’ under vann, selv når båden plane, men ikkje så lavt at den blir unødvendig utsatt for skade.

Strømtilførsel – En stabil kilde e’ avgjørende:

  • Finn ud kor du ska hente strøm fra. Det beste e’ ofte å koble direkte te et batteri (via en sikring!) eller te en ledig posisjon på bådens sikringspanel.
  • Kartplotteren bør ha sin egen kurs med en egen sikring av riktig størrelse (ampere). Dette står i manualen te plotteren.

Kabelføring – Tenk pent og praktisk:

  • Planlegg kor kablene (strøm, ekkoloddgiver, eventuell GPS-antenne) ska gå fra enhetene te skjermen og strømkilden.
  • Prøv å unngå å legge signalkabler (ekkolodd, GPS) parallelt med og helt inntil kabler som føre mye strøm (f.eks. te startmotor, ankervinsj) eller VHF-antennekabelen øve lengre strekk. Dette kan føre te elektrisk støy og forstyrrelser på signalet.
  • Velg kortest mulig vei, men unngå skarpe knekker, og pass på at kablene’kje komme i klem eller blir gnagd på.

Verktøy og materialer du sannsynligvis treng:

  • Drill med et utvalg tre- og metallbor.
  • Skrutrekkersett, fastnøkler eller skiftenøkkel.
  • Kabelsko (flate, runde), krympetang for kabelsko, avisoleringstang.
  • Sikringsholder og riktig sikring (se manualen!).
  • Hullsag (hvis du ska ha større kabelgjennomføringer).
  • Maritim fugemasse/tetningsmasse (for eksempel Sikaflex 291i, Tec7, eller tilsvarende – viktig for alt som monteres gjennom dekk eller skrog).
  • Syrefaste skruer, bolter, muttere og skiver.
  • Buntebånd (strips) eller kabelklammer for å feste kabler.
  • Målebånd, tommestokk, blyant eller merkepenn.
  • Manualene for kartplotteren og ekkoloddgiveren! Les disse nøye!

Montering av kartplotterskjermen – Kommandosentralen

De fleste skjermer monteres enten på en brakett eller felles inn i dashbordet.

Brakettmontering (vanligst og enklest):

  1. Hold braketten der du har tenkt å ha den. Sjekk vinkler og lesbarhet. Merk opp kor skruehullene ska være.
  2. VIKTIG: Før du borre, sjekk ALLTID ka som e’ på baksiden! Du vil’kje borre inn i en annen kabel, et instrument, eller noe annet viktig.
  3. Borre hullene med et bor som e’ litt mindre enn diameteren på skruene.
  4. Hvis du borre gjennom et dekk eller skott der det kan komme vann, påfør rikelig med maritim tetningsmasse i og rundt hullene før du sette inn skruene.
  5. Skru fast braketten med syrefaste skruer. Bruk gjerne skiver (og muttere på baksiden hvis mulig) for best feste.
  6. Fest skjermen på braketten i henhold te manualen.

Innbygging/Flushmontering:

Dette gir ofte et veldig pent og “proft” utseende, men det e’ en mye større jobb. Det kreve at du skjære et nøyaktig hull i dashbordet, og det e’ lite rom for feil. Hvis du’kje e’ veldig hendig og har erfaring med slikt arbeid, kan det være lurt å overlate dette te proffe.

Montering av ekkoloddgiveren (hekkgiver) – Bådens øyne under vann

Dette e’ et kritisk punkt for at ekkoloddet ska virke bra!

  1. Finn den endelige plasseringen (igjen): Dobbeltsjekk at plassen du har valgt på hekken e’ fri for turbulensskapende elementer.
  2. Montere festebraketten for giveren:
    • Hold braketten mot hekken. Bruk vater for å sikre at den blir rett (mange givere må monteres med en spesiell vinkel – sjekk manualen!). Merk opp skruehullene.
    • ADVARSEL: Å borre hull i hekken under vannlinjen MÅ gjøres med største nøyaktighet og grundighet for å unngå lekkasjer!
    • Borre forsiktig hull som e’ litt mindre enn skruene.
    • Fyll borrehullene GODT med maritim tetningsmasse (f.eks. Sikaflex 291i) før du skru inn skruene.
    • Påfør også tetningsmasse under heile anleggsflaten på braketten og rundt skruehodene itte at de e’ skrudd inn. Det ska være heilt potte tett!
    • Bruk KUN syrefaste skruer.
  3. Feste selve giveren til braketten: Dette variere litt mellom modeller, men følg manualen nøye. Ofte har giveren en funksjon som gjør at den kan vippe opp hvis den treffe noe i vannet, for å unngå skade.
  4. Justering av vinkel: Giveren ska normalt peke rett ned, eller ha en ørliten vinkel forøve (ca. 3-5 grader) når båden ligge i plan. Dette hjelpe med å få gode avlesninger i fart. Noen braketter har justeringsmuligheter. Du må kanskje prøve deg litt fram her for å finne optimal vinkel for din båd.

Montering av GPS-antenne (hvis du bruke ekstern)

Som nevnt har de fleste nye plottere god innebygd GPS. Men hvis du har en ekstern antenne:

  • Monter den på et sted med helt fri sikt te himmelen i alle retninger. Unngå plassering under metalltak, radar, eller store antenner.
  • Vanlige plasser e’ på en targabøyle, et eget lite mastfeste, eller oppå styrhustaket/dekket.
  • Kabelen må trekkes te plotteren, og gjennomføringer i dekk må tettes skikkelig med maritim tetningsmasse og egna gjennomføring (cable gland).

Trekking av kabler – Pent og ryddig, så holde det!

En ryddig kabelføring ser ikkje bare bedre ud, det e’ også tryggere og gir mindre sjanse for skader og feil.

Fra ekkoloddgiver te skjerm:

  • Finn den korteste og mest praktiske veien for kabelen.
  • Unngå å legge kabelen der den kan bli tråkket på, komme i klem i dører/luker, eller bli utsatt for sterk varme (f.eks. nær motor/eksos).
  • Når du må borre hull for kabelen gjennom skott eller dekk, bruk en gumminippel, en kabelgjennomføring (cable gland), eller i det minste rikelig med tetningsmasse for å sikre at det blir vanntett og at kabelen’kje gnage mot skarpe kanter.
  • Fest kabelen jevnlig med buntebånd (strips) eller kabelklammer. Unngå å bøye kabelen for krapt.
  • Ekkoloddgiverkabelen har ofte en fast lengde og en spesiell kontakt. Den bør som hovedregel ikkje klippes eller skjøtes, då dette kan ødelegge signalet. Kveil heller eventuell overskytende kabel pent sammen og fest den et tørt sted.

Fra GPS-antenne (hvis ekstern) og strømkabel:

Følg de samme prinsippene for disse kablene.

Koble te strømmen – Nå gjelde det å holde tunga rett i munnen!

Dette e’ et punkt der det e’ viktig å være nøyaktig for å unngå skade på utstyret eller i verste fall brann.

  • SIKKERHET FØRST: Før du begynne å koble noe som helst, slå av hovedstrømbryteren på båden, eller koble fra minuspolen på batteriet!
  • Kartplotteren trenge som regel 12 Volt likespenning (DC). Noen større systemer kan bruke 24V – sjekk ALLTID manualen for din modell!
  • De fleste strømkabler har en rød ledning for PLUSS (+) og en svart ledning for MINUS (-) (også kalt jord). Dette MÅ kobles riktig! Feilkobling kan ødelegge enheten.
  • BRUK ALLTID EN SIKRING PÅ PLUSSLEDNINGEN! Sikringen beskytte både utstyret og bådens elektriske system mot kortslutning. Størrelsen på sikringen (i Ampere, A) står i manualen te kartplotteren. Sikringen (i en egen sikringsholder) ska plasseres så nær strømkilden (batteri eller sikringspanel) som mulig.
  • Koble rød ledning (via sikringen) te en PLUSS-terminal. Dette kan være direkte på batteriets plusspol, eller på en ledig, sikret utgang på bådens sikringspanel eller en egen fordelingsskinne for 12V.
  • Koble svart ledning te en MINUS-terminal. Dette kan være direkte på batteriets minuspol, eller på en felles minus-skinne (jordingsskinne) i båden.
  • Bruk skikkelige kabelsko (ringsko eller gaffelsko e’ vanlig) som passe te tykkelsen på ledningene og te terminalene du koble te. Bruk ei god krympetang for å feste kabelskoene skikkelig på ledningene. Dårlige koblinger e’ en hyppig årsak te problemer, og kan i verste fall føre te varmgang og brann.
  • For ekstra beskyttelse mot fukt og korrosjon, kan du bruke krympestrømpe med lim øve de ferdige koblingene.

Testkjøring og de siste justeringene

Når alt e’ montert og koblet:

  1. Dobbeltsjekk alle koblinger en siste gang.
  2. Koble te strømmen på båden igjen (slå på hovedstrømbryter / koble te minuspol på batteri).
  3. Slå på kartplotteren. Se at den starte opp.
  4. Vent noen minutter så GPS-en får tid te å finne posisjonen sin. Første gang kan det ta litt lenger tid.
  5. Sjekk at ekkoloddet vise dybde og et bilde av bunnen (hvis båden ligge på vannet).
  6. Gå inn i menyen/innstillingene på kartplotteren:
    • Sjekk om du må velge riktig type ekkoloddgiver fra ei liste (mange plottere kjenne igjen giveren automatisk, men ikkje alle).
    • Still inn enheter du foretrekke (meter for dybde, knop for fart, etc.).
    • Juster dybdeoffset hvis ekkoloddgiveren e’ montert et stykke under vannlinja, sånn at dybden som vises e’ korrekt fra vannoverflaten (eller fra kjølen, hvis du foretrekke det – men vær konsekvent!).
  7. Ta en liten prøvetur med båden. Sjekk at ekkoloddet fungere i forskjellige hastigheter og på forskjellige dybder. Hvis du får mye støy eller mister bunnkontakt i fart, kan det hende du må justere vinkelen eller plasseringen på hekkgiveren litt. Små justeringer kan gjøre stor forskjell!

Noen siste sørlandstips for en vellykka installasjon:

  • LES MANUALENE! Eg har sagt det før, og eg sie det igjen. Manualen som fulgte med kartplotteren og ekkoloddgiveren inneholde spesifikk og viktig informasjon for akkurat ditt utstyr.
  • Ta deg god tid: Dette e’ ikkje et race. Nøyaktighet e’ mye viktigere enn fart.
  • Bruk kvalitetsmaterialer: Syrefaste skruer, skikkelig maritim tetningsmasse, og gode elektriske koblinger. Det lønne seg i lengden her på saltvannskysten.
  • Tett alle hull skikkelig: Vann på feil plass i en båd e’ aldri bra. Vær raus med tetningsmassen!
  • Er du det minste usikker – spør om hjelp! Det e’ ingen skam å be en mer erfaren bådvenn om råd, eller å sette bort jobben (eller deler av den) te en profesjonell installatør. Det e’ mye bedre enn å gjøre en feil som kan bli dyr å rette opp, eller som i verste fall kan gå ud øve sikkerheten.

Oppsummering: Nå har du full oversikt – både øve og under vann!

Gratulere! Hvis du har fulgt guiden og alt har gått bra, så har du nå en flott kartplotter med ekkolodd montert i båden din. Det e’ en herlig følelse å ha gjort jobben sjøl! Nå kan du navigere tryggere, finne de hemmelige fiskeplassene, og ha full kontroll på dybden under kjølen.

Så kom deg ud på sjøen, lær deg å bruke det nye utstyret ditt skikkelig, og nyt alle de flotte turene Sørlandsskjærgården har å by på. God tur, og husk å vise hensyn!