Powering your next voyage

Powering your next voyage

> Klargjøring av båt > Trygg ferdsel

Trygg ferdsel

Trygg ferdsel i skjærgården: Sjøveisregler på enkelt sørlandsvis!

Skjærgården vår her på Sørlandet e’ jo heilt fantastisk, et skikkelig paradis for oss som e’ glade i bådlivet. Med alle de holmene, skjærene og de lune sundene, så e’ det lett å kose seg på sjøen. Men når mange båder e’ ute samtidig, spesielt på fine sommerdager, e’ det viktig at alle kjenne te noen grunnleggende kjøreregler. Sjøveisreglene e’ ikkje til for å være vanskelige, men for å sørge for at me alle kan ferdes trygt og vise hensyn te hverandre.

Denne lille guiden tar for seg de aller viktigste reglene på en enkel og grei måte, sånn at du kan føle deg tryggere neste gang du legge fra kai.

Koffer e’ det egentlig så viktig med sjøveisregler?

Det kan kanskje virke som unødvendig med regler når man bare vil slappe av på sjøen, men de har en veldig god grunn:

  • For å unngå kollisjoner og uhell: Den mest åpenbare grunnen. Reglene fortelle oss hvem som har rett te veien, og hvem som må vike, akkurat som i trafikken på land.
  • For at alle ska ha en fin tur: Når alle forstår og følge de samme spillereglene, blir det mindre usikkerhet, mindre irritasjon, og mye triveligere for alle om bord og i bådene rundt.
  • Sjøen kreve respekt: Forholdene på sjøen kan endre seg fort. Klare regler hjelpe oss å ta fornuftige avgjørelser, selv i situasjoner som kan virke litt stressende.
  • Me dele jo denne herlige plassen: Skjærgården e’ en felles ressurs. Ved å vise hensyn og følge reglene, bidrar me te at den forblir en trygg og flott opplevelsesarena for både oss sjøl og for framtidige generasjoner av bådfolk.

De aller viktigste vikepliktsreglene – Sånn unngår du nestenulykker!

Hvis du lære deg disse grunnleggende vikepliktsreglene, e’ du veldig godt på vei til å bli en trygg og hensynsfull skipper. Husk at det alltid e’ bedre å vike en gang for mye enn en gang for lite!

Hovedregel: Hold te styrbord (høyre) i trange løp og sund!

Dette e’ akkurat som å kjøre bil på høyre side av veien. Når du seile i et trangt sund, en kanal, eller inn og ud av ei havn, hold deg godt øve på styrbord (høyre) side av leia, sånn at møtende trafikk kan passere trygt på di babord (venstre) side.

Møtende båder (stevn mot stevn):

Når to motorbåder møtes med kurs rett mot hverandre (eller nesten rett mot hverandre), ska begge båder forandre kursen sin litt te styrbord (høyre), sånn at de passere hverandre på babord (venstre) side. Tenk deg at du møte en bil på en smal vei – begge legge seg litt ud te høyre.

Når kursene krysser hverandre:

Dette e’ en veldig vanlig situasjon, og her e’ regelen krystallklar for motorbåder:

  • Du ska vike for båder som komme fra di styrbord (høyre) side. Den båden har forkjørsrett.
  • Du har forkjørsrett øvefor båder som komme fra di babord (venstre) side. Den båden ska vike for deg.
  • Enkel huskeregel med lanterner (om kvelden/natta, eller i dårlig sikt):
    • Ser du en grønn lanterne (og en hvit topplanterne) på den andre båden, betyr det at den komme fra di babord side. Du kan fortsette med forsiktighet (tenk “grønt lys”).
    • Ser du en rød lanterne (og en hvit topplanterne) på den andre båden, betyr det at den komme fra di styrbord side. Du MÅ vike (tenk “rødt lys” – stopp eller endre kurs).

Husk å alltid gjøre dine hensikter tydelige og vike i god tid, sånn at den andre båden ser ka du tenke å gjøre.

Innhenting (Når du tar igjen en annen båd):

Den båden som blir tatt igjen (innhenta båd) har forkjørsrett og ska i utgangspunktet holde sin kurs og fart. Den båden som tar igjen (innhentende båd) har vikeplikt og må holde god og sikker avstand. Du kan passere på den siden som e’ tryggest, men det e’ vanlig å gi lydsignal for å vise ka du har tenkt (se avsnitt om lydsignaler).

Motorbåd vike for seilbåd:

Som en hovedregel ska motorbåder alltid vike for seilbåder som seile for seil (altså, ikkje de som går for motor med seilene nede eller heist kun for stabilitet). Dette gjelde selvfølgelig ikkje hvis seilbåden e’ den som tar igjen motorbåden, eller i spesielle situasjoner som trange løp der seilbåden har bedre manøvreringsevne.

Fritidsbåder vike for nyttetrafikk og større fartøy:

Store skip, ferger, og andre yrkesfartøy (nyttetrafikk) har ofte begrensa mulighet te å manøvrere fort eller endre kurs. De e’ store og tunge, og de trenge mye plass. Derfor ska mindre fritidsbåder alltid holde god avstand og vike for disse. Ikkje kryss foran baugen på et stort skip med mindre du har veldig god klaring!

Generelt prinsipp: Den som lettest kan manøvrere, vike!

Dette e’ et godt prinsipp å ha i bakhodet. Hvis en situasjon oppstår der det e’ uklart hvem som har vikeplikt, eller hvis den ene båden har åpenbart lettere for å endre kurs eller fart enn den andre, så bør den som har lettest for det ta ansvar for å unngå en farlig situasjon.

Lys og lanterneføring – Sånn ser andre deg (og du ser andre) i mørket og dårlig sikt

Når det begynne å skumre, eller hvis det e’ tåke, regnbyger eller annen dårlig sikt, e’ det kjempeviktig å bruke riktige lanterner. Dette e’ for at andre båder ska se deg, og for at du ska kunne se og forstå ka de andre bådene gjør.

  • Styrbord lanterne (Grønn): Denne lyse grønt og vise styrbord (høyre) side av båden din framøve og litt ut te siden.
  • Babord lanterne (Rød): Denne lyse rødt og vise babord (venstre) side av båden din framøve og litt ut te siden.
  • Topplanterne (Hvit): For motorbåder under fart. Denne lyse hvitt framøve og te begge sider. Seilbåder under seil bruke ikkje denne, men kan ha en tricolor-lanterne i mastetoppen.
  • Akterlanterne (Hvit): Denne lyse hvitt akterøve (bakover).

Når ska lanternene være tent? Fra solnedgang til soloppgang, og alltid i nedsatt sikt.

Enkel tolkning av ka du ser:

  • Ser du både rød og grønn lanterne (og en hvit topplanterne høyere opp), komme båden rett mot deg. Vær obs!
  • Ser du bare en grønn side-lanterne (og kanskje en hvit topplanterne), krysse båden din kurs fra di babord (venstre) side. Den vil passere foran deg hvis kurs og fart holdes. Hvis det e’ en motorbåd og du også går for motor, har du forkjørsrett, men vis alltid forsiktighet.
  • Ser du bare en rød side-lanterne (og kanskje en hvit topplanterne), krysse båden din kurs fra di styrbord (høyre) side. Den vil passere foran deg. Hvis det e’ en motorbåd og du også går for motor, har du vikeplikt.
  • Ser du bare en hvit lanterne, ser du sannsynligvis akterlanternen på en båd som enten går fra deg, eller som du tar igjen.

Sjømerker i skjærgården – Fyr, bøyer og staker på sørlandskysten

Skjærgården vår e’ full av sjømerker som hjelpe oss å navigere trygt. Det e’ lurt å kjenne de vanligste:

  • Lateralmerker (Sideveismerker): Disse vise kor kanten på leia (den anbefalte seilingsruta) går.
    • Røde staker/bøyer: Disse ska du ha på di babord (venstre) side når du seile innaskjærs og følge hovedleden innover mot en havn, eller “inn fra sjøen”. (Tenk: Rødvin om babord når du komme hjem).
    • Grønne staker/bøyer: Disse ska du ha på di styrbord (høyre) side når du seile innaskjærs og følge hovedleden innover mot en havn.
    • Huskeregelen mange bruke e’ knytta te fargen på lanternene: Når du går inn leden, har du rød stake på babord (der du har rød lanterne) og grønn stake på styrbord (der du har grønn lanterne).
  • Kardinalmerker (Kompassmerker): Disse fortelle deg på hvilken side (nord, sør, øst, eller vest) det e’ trygt å passere et farepunkt (en grunne, et skjær e.l.). De har karakteristiske farger (svart og gult), toppmerker (piler) og lyssignaler. For en nybegynner e’ det viktigste å vite at de finnes, og at du må slå opp i kartet eller på en oversikt for å se ka de betyr hvis du e’ usikker.
    • Nordmerke: Svart øverst, gul nederst. To piler som peke opp. Passeres nord for merket.
    • Sørmerke: Gul øverst, svart nederst. To piler som peke ned. Passeres sør for merket.
    • Østmerke: Svart med et bredt gult belte på midten. To piler som peke fra hverandre (en opp, en ned, ser ut som en diamant). Passeres øst for merket.
    • Vestmerke: Gul med et bredt svart belte på midten. To piler som peke mot hverandre (ser ut som et timeglass). Passeres vest for merket.
  • Andre viktige merker:
    • Midtledsmerke (Rentaumsmerke): Rød og hvit-stripet (vertikalt), ofte med en rød kule på toppen. Indikerer at det e’ trygt farvann på alle sider av merket. Ligger midt i leia.
    • Spesialmerker: Helt gule. Vise spesielle områder, for eksempel en badeplass, et område med militær aktivitet, en kabel eller rørledning på bunnen. Sjekk kartet for detaljer.
    • Frittstående faremerke: Svart med ett eller flere røde horisontale belter. Har to svarte kuler på toppen. Står rett på eller veldig nær en fare med begrensa utstrekning, og du kan passere på alle sider (men med forsiktighet!).

Et godt sjøkart (enten på papir eller i en kartplotter) vil alltid vise disse merkene og forklare ka de betyr.

Lydsignaler – Når du må “tute” for å bli forstått

I noen situasjoner kan det være nødvendig å bruke lydsignaler (fra hornet på båden) for å kommunisere dine hensikter eller for å varsle. Her e’ de mest grunnleggende for fritidsbåder:

  • Ett kort støt: “Jeg endrer kurs til styrbord (høyre)”.
  • To korte støt: “Jeg endrer kurs til babord (venstre)”.
  • Tre korte støt: “Jeg bakker” (propellen går akterøve).
  • Fem (eller flere) korte, raske støt: Dette e’ faresignalet! Det betyr “Jeg er i tvil om dine hensikter!”, “Hva gjør du?”, eller “Hold unna!”. Dette e’ et veldig viktig signal å kunne.
  • Ett langt støt (ca. 4-6 sekunder): Brukes for eksempel når du nærme deg en uoversiktlig sving i et trangt løp, eller når du forlate en kaiplass eller havn og vil varsle andre om at du komme.

Godt sjømannskap – Mer enn bare regler

Å være en god skipper handle om mer enn å bare pugge regler. Godt sjømannskap e’ minst like viktig:

  • Hold Alltid Utkikk: Ha full oversikt rundt båden din til enhver tid – 360 grader. Se itte andre båder, svømmere, kajakker, drivgods, og endringer i været.
  • Avpass Farten Etter Forholdene: Du kan’kje dundre av gårde i full fart øve alt. Ta hensyn te bølger (både de du lage sjøl og de som komme fra andre), sikt, trafikktetthet, og om du e’ nær land, badestrender, eller fortøyde båder. Her på Sørlandet sette me pris på “hensynsfull fart”, spesielt i de indre leiå.
  • Vis Hensyn: Vær spesielt oppmerksom på småbåder, padlere, og folk som bade. Lag minst mulig bølger når du passere andre, spesielt de som ligge fortøyd eller for anker.
  • Vær Tydelig: Når du må vike eller endre kurs, gjør det i god tid og med en tydelig manøver, sånn at andre ser ka du har tenkt å gjøre.
  • Ikkje Ta Sjanser: Er du usikker på en situasjon, eller om den andre båden vil vike? Senk farten og vær forberedt på å vike sjøl. Det e’ ingen skam å snu, eller å ta en ekstra runde for sikkerhets skyld.

Oppsummering: Med kunnskap og hensyn blir sørlandsskjærgården en trygg lekeplass!

Puh! Det kan virke som mye å sette seg inn i, men mye av dette kommer med erfaring. Begynn med de grunnleggende vikepliktsreglene og lær deg de vanligste sjømerkene, så e’ du godt i gang. Husk at sjøveisreglene e’ der for å hjelpe oss alle, sånn at me kan nyte den fantastiske skjærgården vår på en trygg og hyggelig måte.

Så les deg litt opp, øv deg når du e’ ute, og viktigst av alt – bruk sunn fornuft og vis hensyn. Då blir bådturene på Sørlandet akkurat så herlige som de ska være!

0